Blogger Templates

Nuffnang

Like kami di Facebook

tiktoktiktok

cakap la ape kau suke

Friday, June 04, 2010

resepi udang goreng sesuka hati

hari ni mama takde.so,secara rasminya sy ditugaskan utk memasak.
salah satu resepi yg sy masak hari ni adalah udang goreng sesuka hati.dipanggil dengan sesuka hati kerana cara membuatnye pn adalah secara sesuka hati.yg penting sedap :))

firstly, pegila beli udang dulu.buang kepala dan bahagian yg bawah tu.bahagian kulit yang tengah biarkan je.sbb?
suka hati aku lerr :)) dan jangan lupe cuci udang2 tersebut! huhu

lepas tu, biakan udang tersebut.ambik bawang putih, bawang merah dan halia.sbb? suke hati aku lerr :)) buang kulit bawang2 tersebut dan kulit halia sekali.cuci dan blend kn kesemuanya. kuantiti nya mengikut sesuka hati anda.

then, campurkan bahan2 yang di blend tadi dengan udang yang dh dibasuh tersebut. lepas tu, ikut sesuka hati jugak, campurkan la sekali garam, kunyit, cili serbuk dan apa2 yang patut. biarkan 10minit.

panaskan minyak dalam kuali.

lepas 10minit, gorengkan udang2 tadi. kalau agak2 warna die dh keemasan dan rase2 memang udang tu boleh diangkat, bolehla angkat.

hidangkan dan makan.

sesuai dimakan bersama nasi putih ke nasi goreng atau apa2 saje mengikut sesuka hati :))

inilah hasil resepi udang goreng sesuka hati saya.
mama ckp: sedapla.tapi tak letak tepung ke butter ke?selalu kn suke letak.
aku ckp: tak jumpe tepung la ma.butter confirm la takde.
adik ckp: sedap.nanti pegi sekolah boleh tak bwk udang ni?
aku ckp: kau kn tgh cuti. merepek ape?
adik ckp: nantila bukak sekolah lagi 2 mggu.
aku ckp: LOL~~

kesimpulannya, resepi udang goreng sesuka hati saya menjadi!!

0 bebelan:

angka giliran anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...