Blogger Templates

Nuffnang

Like kami di Facebook

tiktoktiktok

cakap la ape kau suke

Wednesday, June 15, 2011

gerhana bulan

assalammm..selamat pagi..
hari ni nak cite pasal gerhana bulan yang jadi semalam. kalau tgk kt fb ramai la orang duk buat status yang dorg nampak clear gerhana bulan tu. aku je kot yang tak tengok sebab mata aku dh gerhana dulu sebelum tu. paham2 la ye..hehe. ish, ni la akibat makan banyak sgt semalam lepas balik dari pasar malam. lepas makan confirm la ngantuk. dan dengan jayanye aku pun tido. yeay!
Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi. Kejadian ini cuma boleh berlaku ketika bulan purnama, dan apabila matahari, bumi dan bulan terjajar pada satu barisan yang sama, atau sangat-sangat hampir.Tapi seingat aku, aku penah tengok gerhana bulan ni. tapi tak ingat masa tu bila. darjah 3 kot. tahun 1998 kotttt. hehe, tak sure. mak aku cakap, kalau mengikut orang-orang tua, banyak betul pantang larang time gerhana bulan ni. tapi semua mcm tak masuk akal je. ade ke patut kite kena pecahkan satu pinggan or mangkuk kaca time gerhana bulan tu. (ni orang tua ckpla, bukan aku or mak aku ckp. hehe) tak logik langsung. lagi membazir ade la. lepas tu pulak, kalau seseorang perempuan tu tengah mengandung and time tu pulak ade gerhana bulan, perempuan tu kena la duk bawah tangga rumah dengan tujuan untuk elak anak dalam kandungan tu kalau lahir jadi berbelang-belang. merepek sungguh!!! cmne pulak kalau rumah orang tu takde tangga? berbelang-belangla muka anak die nanti. hehe. tapi rasanya kepercayaan cmni dh takde sekarang. kalau ade pun just orang-orang tua tp maybe minoriti je kot. sepatutnya kite solat sunat gerhana, bukan duk bawah tangga or pecahkan pinggan kt dapur. hehehehe

fenomena gerhana bulan :)

0 bebelan:

angka giliran anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...