Blogger Templates

Nuffnang

Like kami di Facebook

tiktoktiktok

cakap la ape kau suke

Tuesday, July 26, 2011

Resepi Kek Buah

Assalammualaikum :)

Hari sabtu and ahad hari tu cuti kat umah. minggu depan bulan puasa, lepas tu raya pn dh dekat, so hari ahad semalam aku pn try la buat kek buah resepi mak aku ni. resepi ni semua main hentam je. bila aku tanya mak aku bape sekatan die, beliau ckp masuk je. agak2 dh ok tu stop la. kompius kalau resepi mcm ni.disebabkan mak aku ckp resepi die ikut suke je, aku pun main hentamla sukatan aku sendiri. huhu. 
So, bahan-bahan yang diperlukan oleh aku adalah:
  1. Gula kastor 1 gelas
  2. Marjerin or mentega 1 gelas
  3. Telur 3 biji
  4. Tepung gandum 1 gelas
  5. Buahan campuran
  6. Sunquick
Mula-mula, campurkan gula kastor dan marjerin/mentega dan kacau pakai mixer sampai kembang. bila dah kembang masukkan telur sebiji demi sebiji. lepas tu, kacau lagi sampai kembang. Masukkan tepung gandum plak bila adunan tadi dah kembang. Sebelum masukkan buah campuran tadi dalam adunan, elokla kalau buah tu kite kukus dulu lepas tu kite perap dengan sunquick untuk rasa lebih sedap pada buah. perap tu kejap je aku buat, dalam 15 minit. Sementara tunggu buah diperap, boleh la panaskan oven tu. aku pakai suhu 150 darjah celcius. bila buah dh siap diperap dengan sunquick, bolehla campurkan buah tersebut dengan adunan tadi. lepas tu kacau dengan senduk sampai sebati. masukkan dalam loyang semua adunan tersebut. sedia untuk dibakar. aku bakar dalam sejam 15 minit. Jangan keluarkan kek selagi oven tak sejuk. Mak aku ckp sebab nanti boleh menyebabkan kek jadi tak sedap. huhu

pembakaran kek buah :)

kek buah dh siap :)

2 bebelan:

~izan~ said...

amboi sedapnya kek dia...bley akak try buat ni =)

purplelicious said...

try la. resepi suke2 hati je ni. hehe

angka giliran anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...